יום שני, 25 במאי 2009

הזמר = שימי תבורי ויקיפדיה


חייו

נולד בנס ציונה בשם שמשון טווילי. את צעדיו הראשונים על הבמות עשה בנעוריו כזמר באירועים ואף הופיע במועדונים "קליפסו" ו"כריש" ברמלה. את השם שימי תבורי נתן לו חברו, עמוס רומנו (שנפל במלחמת יום הכיפורים [1]), שארגן לתבורי הופעה בחיפה, לפני גיוסו לצה"ל, וחפש שם קליט שיופיע על כרזות המופע. תבורי ניסה להתקבל ללהקת פיקוד דרום אך נדחה והתגייס לחיל התותחנים‏‏[2].
את התקליטון הראשון שלו ובו השיר "הלנה" הוא הקליט לאחר שירותו הצבאי, במימון המעביד של אחותו. בתחילה, התקליטון לא הצליח ורק מאוחר יותר, לאחר פרסומו הראשוני של תבורי, הפך השיר "הלנה" ללהיט. ההתקדמות המשמעותית בקריירה של תבורי החלה לאחר שדוד חלפון שמע אותו, בחתונה בה הופיע, מבצע את השיר "אשליות", אותו כתב חלפון לניסים סרוסי. חלפון שידך בין תבורי לביןעוזי חיטמן, שעשה את צעדיו הראשונים ככותב וכמלחין לאחר שחרורו מצה"ל.
בשנת 1976 שיתוף הפעולה עם חיטמן הוליד את התקליט הראשון, "חיפשתי שירים לצאת לעולם" ואת הלהיט הראשון, "אין לי אהבה", אשר נכתב על ידי אליעוז רבין. בין להיטיו: השיר "לילה בלי כוכב". לאחר צאת האלבום, זכה תבורי עם השיר "שחורה ונאווה" במקום הראשון בפסטיבל הזמר המזרחי. שנה לאחר הזכייה זכה בעוד פרס, מקום שני באותו פסטיבל, עם השיר "כינור דוד". בשנת 1979 זכה שוב במקום הראשון בפסטיבל הזמר המזרחי עם שירו "משה" שנכתב עבור תבורי על ידי אביהו מדינה.
בשנת 1982 דחה את הצעתו של מדינה להשתתף בפסטיבל הזמר המזרחי עם השיר "הפרח בגני" שבוצע בסופו של דבר על ידי זוהר ארגוב. תבורי העדיף לשיר במועדון בניו יורק. בניו יורק פגש את אשתו לעתיד, ג'ניפר ג'וסלין. השניים נישאו לאחר הכרות בת שבועיים בלבד וחזרו יחד לישראל. בקליפ לשיר "אלירן" הייתה לו הזדמנות להציג את כל בני משפחתו החדשה, והוא אכן עשה זאת.
תבורי התפרסם גם כאשר זכה ב-1983 בפרס הגדול בטוטו, בסכום של 145 אלף שקלים.
השתתף בקדם אירוויזיון בשנת 1993 עם השיר "חי את מה שיש".
תוך חצי שנה (סוף 1999 תחילת 2000) הוציא שלושה אלבומים: "להיטי הזהב" אלבום כפול, "תמיד רומנטי", באלבום זה ישנם חידושים לשירים ישראליים, נושא השירים הוא אהבה, האלבום השלישי הוא "אוריאנטל טמפו" עם שירים חדשים בצרפתית.
ב-2003 לציון 30 שנות קריירה במסגרת פסטיבל ישראל, התקיים לכבודו מופע בבנייני האומה בירושלים, בהשתתפות אומנים שונים.
בפברואר 2009 שודרה תוכנית מיוחדת של הסדרה "תשיר את זה" בה השתתף בפרק מיוחד יחד עם אסף אשתריהודה סעדו ועינת שרוף.
במרץ 2009 השתתף תבורי בתוכנית בתוכנית המציאות "האח הגדול VIP" והגיע למקום השני בתוכנית הגמר.
למרות שתויג במשך כל שנות הקריירה שלו כ"זמר מזרחי", ניתן להבחין בשיריו, בהשפעתם של השירים הפופולריים הצרפתיים והאיטלקיים בשנות השישים כפי שבאו לידי ביטוי בפסטיבל סן רמו. תבורי נחשב עד היום כאחד מהזמרים הבולטים בישראל. למרות עליות וירידות במהלך הקריירה שלו ובמהלך חייו האישיים, הוא הצליח לשמור במידה רבה על הפופולריות שלו.
בנוסף ללהיטים שהוזכרו, ניתן לציין להיטים נוספים של תבורי: "עוד סיפור אחד של אהבה", "דניאל", "אתמול היית שונה" (שבוצע במסגרת פסטיבל הזמר והפזמון הישראלי תשמ-1980), "צלצלי אליי", "בואו ונשירה", "אל תשליכיני לעת זיקנה".

[עריכה]חייו האישיים

בתחילת שנות ה-80 עת שהה בארצות הברית נישא תבורי לג'ניפר ג'וסלין לאחר היכרות קצרה. תבורי שב לישראל יחד עם אשתו, ולשניים נולדו שלושה בנים. לאחר 11 שנות נישואים השניים התגרשו. תבורי נישא בשנית לאביבה אזולאי שהייתה אז בת 17 בלבד. לשניים נולדו בת ובן. בהמשך השניים התגרשו. תבורי נישא בשלישית לאסנת לורבר ולשניים נולדו בת ובן. גם נישואים אלה הגיעו לקיצם.‏‏[3] כיום תבורי מתגורר בארצות הברית עם בת זוגו.

[