יום שבת, 24 באוקטובר 2009

הבחור שייסד את פייסבוק : ויקיפדיה

מארק צוקרברג
מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
קפיצה אל: ניווט, חיפוש
מארק אליוט צוקרברג
מארק צוקרברג בתמונה הלקוחה מהפרופיל שלו בפייסבוק
תאריך לידה
14 במאי 1984פלורידה
מארק צוקרברג (באנגלית: Mark Zuckerberg) (נולד ב־14 במאי 1984), יזם ואיש עסקים אמריקני יהודי. ידוע בעיקר בשל היותו מייסד הרשת החברתית הפופולרית פייסבוק.
תוכן עניינים[הסתרה]
1 ביוגרפיה
1.1 לימודיו באוניברסיטה
2 פייסבוק
2.1 הפיתוח
2.2 המעבר לקליפורניה
2.3 האתר כיום
3 הונו
4 קישורים חיצוניים
5 הערות שוליים
//
[עריכה] ביוגרפיה
צוקרברג נולד למשפחה יהודית־אמריקאית בניו יורק, שם גדל. מיד לאחר שסיים שתים עשרה שנות לימוד בבית ספר מקומי בבוסטון, קיבל הצעות עבודה מהחברות מיקרוסופט ו־AOL, לצורך פרויקט כתיבת תוכנות חדשות. אך במקום זאת, העדיף לגשת ללימודי מחשבים באוניברסיטת הארוורד.
[עריכה] לימודיו באוניברסיטה
עם תחילת לימודיו באוניברסיטה, הפך לאחד מאלפא אפסילון פאי. גם כשלמד באוניברסיטה, צוקרברג המשיך בפרויקטים אישיים. אחד מהם (שקרא לו "Coursematch") היה להקים תוכנה שתאפשר לסטודנטים מהארוורד לצפות ברשימה של סטודנטים אחרים באוניברסיטה, ואיתם לנהל אינטראקציה כלשהי. פרויקט אחר היה להקים אתר בשם "Facemash", בו יתאפשר לסטודנטים בהארוורד "לדרג" זה את זה, באפיונים שונים (כמו תמונות אחד של השני, ועוד). גרסה כזו של האתר הועלתה בשם התחום Facemash.com למשך ארבע שעות בלבד.
[עריכה] פייסבוק
[עריכה] הפיתוח
ערך מורחב – פייסבוק#היסטוריה
בסופו של דבר, צוקרברג החליט להעלות גרסה ניסיונית של פרויקט ה־Coursematch. הוא העלה אותו ב־4 בפברואר 2004 מחדר השינה שלו באוניברסיטה, כשהפעם קרא לו "הפייסבוק". האתר הצליח מאוד בקרב הסטודנטים. בשבועיים הראשונים להקמתו הצטרפו אליו שלושה סטודנטים שעזרו להפצתו בקרב השאר. לבסוף הוחלט להרחיב את האתר לאוניברסיטאות נוספות, בעזרתו של עמיתו לחדר השינה של צוקרברג, דסטין מוסקוביץ'. בתחילה האתר הגיע לסטנפורד, קולומביה וייל ולאחר מכן התפשט לשאר ליגת הקיסוס. כך יצא שעד הקיץ צוקרברג ומוסקוביץ' הפיצו את האתר ל־30 אוניברסיטאות ובתי ספר שונים.
[עריכה] המעבר לקליפורניה
בקיץ 2004, צוקרברג עבר דירה לפאלו אלטו שבקליפורניה, יחד עם מוסקוביץ' ובת־זוגו. לקראת הסתיו באותה השנה, התלבטו אם לחזור לשנה נוספת בהארוורד, אך לבסוף החליטו לוותר על כך. אחרי שהחליטו סופית להישאר בקליפורניה, מוסקוביץ' וצוקרברג שכרו בית קטן ששימש להם כמשרד לניהול האתר. זמן קצר אחר־כך פגשו את פיטר ת'יל, שהסכים להשקיע באתר סכום של 500,000$.
[עריכה] האתר כיום
כיום האתר פתוח לכל, ומאפשר הרשמה לכל המעוניין, לא רק לסטונדטים. הוא נמצא במקום השביעי בפופולריותו ברשת עם נתון של מאתיים וחמישים מיליון משתמשים רשומים. חברת המחשבים מיקרוסופט, שחשקה תחילה בצוקרברג כשכיר, רכשה כ־1.6% ממניות האתר.
[עריכה] הונו

צוקרברג, מאי 2007
בזכות שגשוגו של האתר, הונו של צוקרברג מוערך ב־1,500,000,000 דולר [1], נתון שנחשב למרשים בזכות גילו הצעיר. בריאיון שנתן ל־60 דקות, הוא הצהיר כי הוא משתדל לחיות באופן צנוע, ולא מרבה לקנות מותרות. הוא אף תיאר את ביתו ואמר:
חדר שינה אחד בדירה עם מזרן על הרצפה[2]
– מארק צוקרברג מתוך ריאיון ל־60 דקות
במרץ 2008, האתר Forbes.com דירג את צוקרברג במקום ה־785 ברשימת עשירי העולם וכינה אותו "המיליארדר הצעיר בעולם".