יום רביעי, 29 באפריל 2009

אייל גולן = ויקיפדיה

נעוריו ותחילת דרכו

אייל גולן נולד בשכונת כפר מרמורק שבעיר רחובות בשם אייל ביטון. מילדותו ועד שנת 2002 שיחק בקבוצת הכדורגל של השכונה, "הפועל מרמורק".

את אלבומו הראשון, "לחישה בלילה", הוציא גולן ב-1995. האלבום, שנמכרו ממנו כ-10,000 עותקים, נחל כשלון יחסי בציבור הרחב. הסופרלטיבים שקיבל האלבום הגיעו דווקא ממבקרי העיתונות. מלבד השירים "לחישה בלילה" ו"כמו רוח סערה", שהפכו לימים ללהיטי מועדונים, בלטו באלבום השירים "חזרי אלי" והשיר "אמא אמא", שזכה לביצועים קודמים על ידי זמרים מוכרים כמו זוהר ארגוב וחיים משה.

ב-1996 הוציא גולן את האלבום "בהופעה חיה". על אף שמו, הוקלט האלבום באולפן, וכלל מחיאות כפיים מבוימות. באלבום נכללו שירים מתוך "לחישה בלילה", לצד גרסאות כיסוי לשירים של אמנים כזוהר ארגוב ובעז שרעבי. האלבום זכה להצלחה מסחרית, ונמכר בעשרות אלפי עותקים.

[עריכה]שיתוף הפעולה עם אתניX

בשנת 1996 חיפשו חברי להקת אתניX זאב נחמה ותמיר קליסקי זמר מזרחי לו שאפו להפיק אלבום בהפקה המקובלת במוזיקת הרוק והפופ. השניים שמעו את גולן בהופעותיו ובאירועים, והחליטו כי הוא הזמר המתאים לאלבום שכזה. שיתוף הפעולה ביניהם הניב את האלבום "בלעדייך", שראה אור ב-1997. האלבום זכה להצלחה חסרת תקדים לאלבום מזרחי, ומקורות אחדים אף ציינו מכירות של כ-300,000 עותקים. בכך היה האלבום לאחד האלבומים הישראליים הנמכרים ביותר אי פעם[1]. נחמה וקליסקי כתבו את רוב שירי האלבום, ובהם "לב של גבר", "בלעדייך" ו"צאי אל החלון", בו השתתפו חברי אתניX בזמרה. השירים "צאי אל החלון" ו"לב של גבר" הגיעו למקומות השני והשלישי בהתאמה במצעד הפזמונים העברי השנתי של רשת ג', וגולן זכה בתואר "זמר השנה". בכך היה לזמר המזרחי הראשון שזוכה בתואר זה.

אלבומם הבא של גולן ואתניX, "חייל של אהבה", יצא ב-1998. האלבום הצליח לשחזר את הצלחת קודמו, וכלל להיטים כ"דמעות", "יפה שלי" ו"לקנות לך יהלום". גולן זכה בתואר "זמר השנה" בפעם השנייה, ו"דמעות" נבחר כ"שיר השנה". עוד באותה שנה השתתף גולן בדואט עם אתניX "קן של אהבה", שנכלל באלבומה של הלהקה "ברוכים הבאים לישראל".

אלבום האולפן השלישי והאחרון של גולן בו שיתף פעולה עם אתניX, "הסתכלי אלי" מ-1999, היה לפחות מצליח משני קודמיו. חרף זכייתו השלישית ברציפות בתואר "זמר השנה" ושירים מצליחים כ"הסתכלי אלי", "בעירי", "מלך המגרש" ו"איך", לא זכה האלבום להצלחה המסחרית לה זכו "בלעדייך" ו"חייל של אהבה".

את שיתוף הפעולה ביניהם סיכמו גולן ואתניX בסיבוב הופעות משותף בשנת 2000, שתועד על גבי אלבום ההופעה "המופע המשותף". בתום סבב המופעים הופסק שיתוף הפעולה עם אתניX, שחודש במסע הופעות בארצות הברית בשנת 2004.

[עריכה]שנות האלפיים

בשנת 2000 השתתף גולן בפסטיגל עם השיר "בובים בובות", שכתב אהוד מנור והלחין שלומי שבת. השיר הגיע למקום השני בתחרות.

אלבומו הראשון של גולן לאחר הפסקת שיתוף הפעולה עם אתניX היה "צליל מיתר" מ-2001. האלבום זכה להצלחה גדולה עם מכירת מעל 120,000 עותקים תוך זמן קצר, וכלל להיטים כ"צליל מיתר", "מיליון או דולר", "הריקוד הוא שלך" ו"לו הייתי". באלבום נכלל גם השיר "בובים בובות". בין כותבי השירים באלבום היו יוסי גיספןירון כהן ושלומי שבת. על העיבודים היה אחראי יעקב למאי.

בשנת 2002 הוציא גולן את האלבום "ואני קורא לך", בו שיתף פעולה עם כותבים המזוהים עם מוזיקת פופ ורוק, כארקדי דוכיןשלמה ארצי ומיכה שטרית. דוכין כתב את שיר הנושא של האלבום, שהיה למצליח ביותר מתוכו, וכן השתתף בדואט "תחזרי תחזרי" שכתב ארצי. שירים מוכרים נוספים באלבום כללו את "דברי איתי" שכתב ירון כהן, "הלילה השחור" שכתב שטרית ו"אלוהיי" שכתב דוכין. תוך חודש מכר האלבום כ 100,000 עותקים ובסה"ב כ-120,000.

ב-12 בספטמבר 2002 נישא גולן למלכת היופי של שנת 2001 אילנית לוי. בשנת 2003 נולד בנם הבכור, ליאם.

בשנת 2003 הוציא גולן את האלבום "חלומות", שהורכב כולו מגרסאות כיסוי לשירי אמנים שונים. את שיר הנושא של האלבום, שביצעה במקור רוחמה רז, שר גולן לראשונה בטקס מלכת היופי של אותה שנה. כמו כן כלל האלבום את ביצועיו של גולן ל"האהבה הישנה" של שלמה ארצי, "רחוק רחוק" של חוה אלברשטיין, ומספר מחרוזות שירים.

בינואר 2005 הוציא גולן את האלבום "ההופעה", שכלל DVD ותקליטור של הופעתו.

מגמת שיתוף הפעולה עם אמני פופ ורוק המשיכה באלבומו הבא של גולן, "מציאות אחרת", שיצא במרץ 2005. בין כותבי השירים באלבום היו טל שגבמיקי שביב ופבלו רוזנברג. שיר הנושא של האלבום שכתב דידי שחר זכה להצלחה גדולה, ובנוסף לו בלטו גם השירים "מלכת היופי שלי", "מתגעגע" ו"סרט שחור לבן". האלבום מכר כ-80,000 עותקים.

בשנת 2006 נולדה אלין, בתו השנייה של גולן.

במרץ 2007 הוציא את האלבום "בשבילך נוצרתי", עליו עבד במשך שנה. מתוך האלבום יצאו הסינגלים "אם יש גן עדן", "אל תלכי לי", "כבר לא יכול" (גרסה עברית שכתב דורון מדלי לשיר ספרדי שבוצע במקור ע"י דויד ביסבל), "בשבילך נוצרתי" "לוחמת" ו"שמועות". האלבום הגיע למעמד אלבום זהב תוך יום אחד, ובספטמבר באותה שנה הגיע למעמד אלבום פלטינה.

בשנת 2008 הוציא גולן את האלבום "הוזה אותך מולי". האלבום כלל שני שירים שתורגמו מיוונית, "הוזה אותך מולי", שנכלל במקור באלבום "שניים סוכר 4" והדואט "פיצריקה" עם הזמר היווני טריפונס, וכן גרסת כיסוי לשירו של מיכאל קירקילן "מצטער", שביצע קירקילן במקור עם עידן משה. לאחר שנים של עבודה עם יעקב למאי כמעבד מוזיקלי, עבר גולן באלבום זה לשיתוף פעולה עם המעבדים תמיר צור ודודו קומה. כסינגלים, יצאו השירים "הוזה אותך מולי", "הלב שלי", "את שלי אני שלך", "פיצריקה" ו"מצטער". האלבום הגיע למעמד זהב תוך יומיים.חודש וחצי לאחר צאתו הגיע האלבום למעמד פלטינה. במצעד הפזמונים העברי השנתי של רשת ג'ובעוד כשישה מצעדים שונים בכלי התקשורת נבחר גולן כ"זמר השנה", והשיר "הוזה אותך מולי" כ"שיר השנה".

באפריל 2008 הוקרן הסרט התיעודי "שמועות" בבימויו של יגאל שילון, בו סיפר גולן על חייו והסביר את חרושת השמועות שתקפו אותו מיום נישואיו עם אילנית לוי. בנובמבר באותה שנה אישרה אשת יחסי הציבור של גולן כי הזוג החליט להתגרש[2].

בספטמבר 2008 יצא אלבום ההופעה "בהיכל התרבות", שתיעד את הופעתו של גולן בהיכל התרבות. האלבום הגיע למעמד זהב על מכירות של למעלה מ-20,000 עותקים[3].

ב-28 באוקטובר 2008 הוציא גולן סינגל ראשון לקראת אלבומו הבא, "זה אני". ב-15 בדצמבר יצא הסינגל השני, "יפיופה". בינואר 2009, שבועות ספורים לאחר יציאת "יפיופה", יצא הסינגל "לנצח בני", גרסת כיסוי לשירה של אביבה אבידן, שכתבה נורית בת שחר-צפריר והלחין עוזי חיטמן, שביצע גם הוא את השיר בעבר. השיר הפך למזוהה עם מבצע "עופרת יצוקה", והושמע רבות באותה תקופה. לאחר סינגל נוסף בשם "למות מקנאה", שיצא ב-17 בפברואר, יצא ב-9 במרץהאלבום המלא, "זה אני". באלבום נכלל גם חידוש לשירו של שימי רון "שעת פרידה". האלבום הגיע למעמד אלבום זהב חמישה ימים לאחר צאתו.

ב-28 באפריל השתתף גולן בפרויקט "עוד מעט נהפוך לשיר" של גלי צה"ל לכבוד יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל. בפרויקט שר שיר של לוחם המילואים אלדד רגב. השיר, שנקרא "ידעת שזה זמני", נמצא באחת ממחברותיו של רגב לצד שירים נוספים שכתב. את השיר הלחין דורון מדלי.

[עריכה]אלבומים

  • לחישה בלילה (1995)
  • בהופעה חיה (1996)
  • בלעדייך (1997)
  • חייל של אהבה (1998)
  • הסתכלי אלי (1999)
  • המופע המשותף עם אתניקס (2000)
  • צליל מיתר (2001)
  • ואני קורא לך (2002)
  • חלומות (2003)
  • ההופעה (2005)
  • מציאות אחרת (2005)
  • בשבילך נוצרתי (2007)
  • הוזה אותך מולי (2008)
  • אייל גולן בהיכל התרבות (2008)
  • זה אני (2009)

[עריכה]קישורים חיצוניים

[עריכה]הערות שוליים

  1. ^ אליאב גולדפריד , נגמרו התותים1 באפריל 2005ynet
  2. ^ "ידיעות אחרונות", 11 בנובמבר 2008.
  3. ^ טל פרי השמועות על מותו היו מוקדמות, באתר