יום שישי, 21 באוגוסט 2009

זהבה בן ויקיפדיה

ביוגרפיה

זהבה בן נולדה כזהבה בנישתי בבאר שבע, למשפחת מצוקה בשכונה ד'. אביה היה בעברו מוזיקאיבמרוקו, והשפיע עליה רבות. בצעירותה החלה בן להופיע באירועים משפחתיים ובפאבים, לפעמים אף בתשלום. כשהופיעה בפאב בשדרות בשנת 1989, הציע לה המפיק המוזיקלי אלי בנאי חוזה אמרגנות, עליו חתמה בהסכמה. באותה שנה הוציאו לאור את אלבומה הראשון, "טיפת מזל". האלבום, ובעיקר שיר הנושא שלו "טיפת מזל", זכו להצלחה גדולה, ובן הפכה לאחת מזמרות הזמר המזרחי הראשונות בישראל, תוך השפעה גדולה מלחנים טורקיים ומרוקניים.

בשנת 1990 הוציאה בן את אלבומה השני "איזה מין עולם". האלבום זכה להצלחה מסחררת, והושפע בעיקר מהזרם המזרחי. באלבום שרה בן יחד עם אחותה את הדואט "את לא היא". שנה לאחר מכן, בשנת 1991, הוציאה בן אלבום סינגל נוסף בשם "אינתא עומרי", בו ביצעה שיר מקורי של הזמרת אום כולתום הערביה. האלבום גם הוא זכה להצלחה גדולה. בנוסף באותה שנה היא שרה יחד עם להקתאתניקס את השיר "קטורנה מסאלה" מהאלבום "מסאלה". ב- 1992 שיחקה בן בסרטו של זאב רווח"טיפת מזל" בתפקיד ויוי ביתו של ז'וז'ו (זאב רווח). הפוסטרים שפירסמו את הסרט אמנם קבעו ש"זה הולך להיות להיט", אבל הוא לא הצליח כמצופה, ולמעשה בישר את תחילתה של תקופת כשלון והדרדרות בקריירה שלה. אלבום הילדים שהוציאה "הבובה זהבה" כשל, היא הגיעה למקום האחרון בקדם האירוויזיון, אלבומיה "גשם בוכה", "מביטה קדימה" ו"תעצרו את העולם" לא הצליחו ומופע היחיד שלה לא הצליח כמצופה.

עם המראתה של שרית חדד בזמר המזרחי בשנת 1996, החלו גורמים בעולם המוזיקה לנהל מגעים עם בן, וכך יצא אלבומה "אינתא עומרי" בנוסף לאלבום משולש, כולם תחת השפעה גדולה מצד זמר ערבי. ב-1998 הוציאה בן אלבום מיוחד בו שרה שירים מקוריים של זוהר ארגוב, "זהבה בן שרה זהר ארגוב". כמו כן הוציאה אלבום בו להיטי הסרט הדקומונטרי על חייה "כוכב אחד לבד" ששודר ב-1997, והמפורסם הוא שיר הנושא "הוא פגע בי אמא". ב-1998 הוציא את האלבום "זמר שלוש התשובות", בו ביצעה שירים של רבקה זוהר. באותה שנה שרה את השיר "אהבה אסורה", שיר הנושא של הסרט "אהבה אסורה", שזכה להצלחה גדולה. כל אלה החזירו את בן לפסגה, דבר שאפשר לה להיפרד ממנהלה, ממנו לא הייתה מרוצה. היא חתמה חוזה עם המפיק המוזיקלי חיים סלוצקי, אך מאוחר יותר היא חזרה למנהלה הקודם.

בנובמבר 1997 התחתנה בן, וב-1998 נולד בנה היחיד, בן.

בשנת 2000 הוציאה בן את האלבום "מלך אמיתי" שזכה להצלחה עצומה. גם האלבום "דואטים" שיצא בשנת 2001 זכה להצלחה, וכמוהו "בתוך הלב", עליו עבדה בן יחד עם שמעון בוסקילה, אהוד מנורויעקב למאי. בשנת 2003 הוציאה בן את האלבום "בית אבי", בו ביצעה שירים מפורסמים עבריים. באותה שנה יצא אותו אלבום עם עיבודים אלקטרוניים, והוא נקרא "גרסאות לרוז". בשנת 2004 הוציאה בן אלבום בשם "זהבה בן" ובו שירים שנכתבו, בין השאר, בידי עוזי חיטמן ובידי זמרים ערבים מוכרים.

בן ידועה גם כפעילה פוליטית. בשנת 1996 ביצעה את שיר הבחירות של מפלגת מרצ, בשנת 1997 קיבלה פרס מיוחד מטעם רשת טלוויזיה צרפתית על פעילותה לקידום השלום במזרח התיכון, בנוסף לעבודותיה השונות יחד עם מלחינים מצרים והופעות שונות באזור, כולל בשטחי הרשות הפלסטינית. בנוסף,ידועה בן בגלל מריבתה ארוכת השנים עם אחותה התאומה אתי לוי, שגם היא זמרת. מריבתן של האחיות הייתה על רקע פוליטי ותרבותי, אולם בשנת 2003 הופיעו האחיות בפרסומת של חברת "צבר" שבה הן סולחות אחת לשנייה, במחווה הומוריסטית. באותה תקופה, מצבה הכלכלי של בן הידרדר. לטענתה, מנהליה השונים לקחו את כל כספה לאורך השנים ורימו אותה. בשנת 2005 נערכה הופעת צדקה מיוחדת לכבודה, בהשתתפות אמנים מובילים. רוב כספי המופע נגנבו לפני שהגיעו לידיה, כאילו להשלים את רוע מזלה. באותה שנה הקליטה את השיר הראשון שהייתה שותפה להלחנתו עם מחבר המלים אמיר בן-דוד "כל הגבולות פתוחים", שיר הנושא לסרט "הכלה הסורית" שביים ערן ריקליס.

בחודש נובמבר 2006 הוציאה לראשונה מזה תקופה רבה בה היה שקט תקשורתי ממנה, שיר בשם "ללכת עם האור" אותו כתבו יוסי גיספן ומיכאל וקנין. יחד עם איש האופנה גדי אלימלך שינתה בן את המראה והתדמית שלה. בערב השקת הסינגל, שצולם לו קליפ שמתאר את בן כמתאבקת, חזרה מחדש בן לשוק המוזיקה הישראלית, ואף שינתה את השם מזהבה בן, לזהVה בן. ב-2007 יצא האלבום החדש "ללכת עם האור", ובו שירים בסגנון מזרחי.

ב-2008 הוציאה בן את הסינגל "שישי לפני הערב" ולאחר מכן הוציאה סינגל שני בשם "המלך". בתחילת 2009 הוציאה שיר לכבוד חיילי צה"ל שנלחמו במבצעעופרת יצוקה בשם "פרחים בצבע זית