יום שני, 22 ביוני 2009

שלום חנוך = בבליוגרפיה ויקיפדיה

שלום

חנוך נולד בקיבוץ משמרות לאביו חיים חנוך, יוצא ליטא ואחד ממייסדי הקיבוץ, ואשתו שרה [1]. עוד כילד גילה את כישרונו המוזיקלי, כאשר ניגן על חליליתומנדולינה, ובטרם גילה את הרוק הקשיב למגוון רחב של סגנונות מוזיקליים, מקלאסי, דרך שירי עם רוסיים ועד גוספל ובלוז.


כשהיה בן 12 קיבל חנוך גיטרת ג'אז והתחיל לנגן ולחבר שירים, וכעבור שנתיים כתב והלחין את שירו הראשון, "לילה", ביחד עם חבר נוסף לקיבוץ, מאיר אריאל. כמה משיריו הבאים נכתבו עבור להקת הקיבוץ, "המשמרון", שבה היו השניים חברים. אחדים מהם התפרסמו אחר כך בביצועיהם של זמרים אחרים, ביניהם "אגדת דשא", "ניסע לים", "ריסים" ו"יום אחרון".

בגיל 16 התחיל ללמוד בבית הספר לתיאטרון "בית צבי".

השיר הראשון של חנוך שיצא לרדיו היה "סתיו", אותו הלחין למילותיה של חברתו דאז שמרית אור, גם היא תלמידה צעירה ב"בית צבי". את השיר ביצע הצמדחדווה ודוד, שהיה אז בראשית דרכו.

[עריכה]להקת הנח"ל

עם גיוסו לצה"ל, התקבל חנוך ללהקת הנח"ל, והשתתף בתוכניות "מהנח"ל באהבה" (1966) ו"הנח"לאים באים הנח"לאים באים" (1967). בין השאר בלט קולו בשירים "סרנדה לעדה", "ארבע אחרי הצהריים", "ולס להגנת הצומח", "הללויה" ו"הייתי נער". לתוכנית "הנח"לאים באים הנח"לאים באים" הלחין שיר אחד בשם "רכלניות", דבר שנחשב חריג, שכן לא היה מקובל באותה תקופה שחברי הלהקה בסדיר מלחינים שירים לתוכניותיה. חנוך השתחרר מן הלהקה בתחילת שנת 1968, לא לפני שהקליט יחד איתה את התקליט "כל הכבוד לנח"ל", שכלל את מיטב להיטי להקת הנח"ל משנות החמישים עד תחילת שנות השישים. בתקליט זה שר חנוך את "מטרייה בשניים" יחד עם כוכבת הלהקה שולה חן. השניים צוינו לראשונה על גבי העטיפה כסולני השיר, דבר שהיה חדשני בתקליטי הלהקות הצבאיות.

[עריכה]תחילת הקריירה

בשנת 1967 החל חנוך להופיע במועדון "החלונות הגבוהים" בתל אביב עם שירים שכתב, כחימום ללהקת החלונות הגבוהים. השחקן יוסי פולק הוא זה שהכיר בין חנוך הצעיר לבין מי שהיה כבר אז אחד הכוכבים הגדולים בישראל, אריק איינשטיין, שהבחין בכישרונו וביקש ממנו לכתוב לו שירים. באמצע 1967 יצא התקליטון "הגר" ובו ארבעה שירים, כולם בהלחנתו של חנוך: "הגר" (שחנוך כתב גם את מילותיו), "שבת המלכה", "ריסים" ו"פתאום בלעדיו". שירים אלו נכללו שנה מאוחר יותר באלבום האוסף "ישן וגם חדש", שאיגד את רוב הקלטותיו של איינשטיין ב"הד ארצי" בשנות השישים.

הפריצה הגדולה של חנוך התרחשה בשנת 1968, כאשר אריק איינשטיין הקליט את אלבומו השני, "מזל גדי", בו הלחין חנוך את כל השירים, ואף כתב את המילים לשישה מתוכם. בין השירים היו "רוח רוח", "הימים הארוכים העצובים", "לילה" ו"מכופף הבננות". שיתוף הפעולה בין השניים המשיך גם בפסטיבל הזמרתשכ"ט, בו ביצע איינשטיין את שירו של חנוך "פראג". השיר המורכב, שעסק בפלישה הסובייטית לצ'כוסלובקיה, היה חריג בין שירי הפסטיבל האחרים בכך שעסק באקטואליה. הוא הגיע למקום השביעי בפסטיבל אך זכה להצלחה ולהשמעות ברדיו בתקופה שלאחר מכן.

ב-1969 הצטרפו חנוך וחברו ללהקת הנח"ל חנן יובל לשלישייה שהקים והפיק בני אמדורסקי, "השלושרים". חנוך הלחין רבים משירי ההרכב, ביניהם "מי מפחד מגברת לוין" (מילים: יהונתן גפן), "לילי שלי" (מילים: יענקל'ה רוטבליט), "צרות טובות" (מילים: שמרית אור), "האוהבים את האביב" (מילים: יורם טהרלב) ואחרים. בשנים אלה הרבה חנוך לכתוב לאמנים אחרים: לשולה חן הלחין את "אוריה החיתי" (מ' יהונתן גפן), "תחת כובד התפוח" (מ' יורם טהרלב) ו"איזידור" (מ' שמרית אור), לפופיק ארנון את "בלדה בין כוכבים", לאושיק לוי את "חוזה לך ברח" ו"לישון לישון", לשלישיית "שובבי ציון" את "השומרים" ו"נוגה" ואפילו לשלישיית הגשש החיוור תרם לחן לשירו של ניסים אלוני "כמו אריה וכמו קוף".

[עריכה]מהפכת הרוק

בשנת 1970 יצרו אריק איינשטיין, שלום חנוך ולהקת הצ'רצ'ילים צליל ישראלי חדש, שהושפע מהרוקנ'רול האנגלו-אמריקני. צליל זה בא לידי ביטוי באלבום "שבלול", בו הלחין חנוך את כל השירים. האלבום היה משופע להיטים, ביניהם "מה אתה עושה כשאתה קם בבוקר", "אבשלום" , "לילה של כוכבים", "אל תוותרי עלי", "אני שר", "למה לי לקחת ללב", "מה שיותר עמוק יותר כחול" ו"טוב לי". הצ'רצ'ילים, שניגנו ברוב שירי האלבום, הייתה להקה המושפעת מהפסכידליה של סוף שנות השישים, והדבר בא לידי ביטוי בחלק מן השירים, כמו בסולו הגיטרות בשיר "מה שיותר עמוק יותר כחול", בו שר חנוך לבדו. עוד ביטוי לחדשנות התקליט הייתה השוני בטקסטים. שפת השירים הייתה שפה מדוברת ולא שפה גבוהה, שאפיינה את הפזמונאות העברית עד אז. השיר "אני שר" היה במקור שיר מלא גסויות, ועודן בגירסת התקליט. לצד שירים חדשניים אלה, הופיע באלבום שיר אחד בסגנון ארץ ישראל - "הבלדה על יואל משה סלומון", שכתב יורם טהרלב.

"פלסטלינה", האלבום המשותף הבא של איינשטיין וחנוך, הוקלט כארבעה חודשים אחרי "שבלול". שירי האלבום, שבשונה מ"שבלול" היו תוצר של עבודה קבוצתית בה נטלו חלק כל חברי קבוצת "לול", הוצגו גם בתוכנית הטלוויזיה השנייה שהפיקה החבורה, "לול 2". מהאלבום התפרסמו השירים "אמא שלי", "מאיה", הדואט של איינשטיין וג'וזי כץ "מה איתי", "כתבו עליו בעיתון" ו"שחק אותה".

באותה שנה כתב והלחין חנוך את שיר הנושא לסרט "התרוממות" של אורי זוהר. בשנת 1971 יצא חנוך ללונדון בנסיון לפתוח בקריירה בינלאומית. יחד עם זאת הלחין לאיינשטיין שני שירים לאלבומו הבא "יסמין": "כמה טוב שבאת הביתה", ו"ברלה צא", שיצא בגרסה אינסטרומנטלית באלבום "שבלול".

[עריכה]חו"ל

בלונדון הוחתם חנוך על ידי המפיק דיק ג'יימס, שבאותה תקופה ניהל גם את אלטון ג'ון. בשנת 1971 הקליט חנוך תקליט סולו באנגלית בשם "Shalom" בחברת התקליטים של ג'יימס DJM, כשהוא מלווה בנגניו של אלטון ג'ון באותה תקופה, ובראשם הגיטריסט כיילב קוואי. התקליט הורכב בחלקו משירים שהוקלטו בעבר בעברית ("מאיה", ונעימת "פלסטלינה" שחוברו לה מילים באנגלית), ושירים שנכתבו במיוחד לאלבום. אחדים מאלה זכו מאוחר יותר לגרסאות עבריות באלבום של להקת "תמוז" ובאלבומי הסולו של חנוך. אחד השירים, "You Do Need Some Sleep", הוקלט מחדש בעברית רק כ-25 שנים מאוחר יותר לאלבומו של שלום "ערב ערב" (1997). שיר נוסף מהאלבום, "Under Tropical Moonlight", זכה להצלחה מינורית, אך התקליט עצמו נכשל מסחרית. בתקופה זו חנוך ביקר בישראל מספר פעמים ובין היתר הקליט את שיר הנושא לסרטו המפורסם של אורי זוהר, "מציצים", אותו גם כתב והלחין. עם שובו ארצה ב-1973, טען חנוך כי היה לו מאוד קשה להצליח בחו"ל, וכי קשה לו לכתוב באנגלית, ולכן חזר לארץ. בשנת 1976 הודפס האלבום בישראל על ידי חברת סי.בי.אס, אך עד מהרה אזלו העותקים המעטים שהודפסו. האלבום לא הודפס שנית, ולא יצא במהדורת דיסק מעולם.

[עריכה]השיבה ארצה

בשנת 1973 חזר חנוך לישראל. הקלטותיו הראשונות עם שובו ארצה היו השירים "לך לפסיכיאטר", ו"איני יודע איך לומר לך" עם הרכב "בני נח" בהנהגתו שלפרד פילד. נסיונו להקים הרכב על בנוסח קרוסבי, סטילס, נאש ויאנג עם מתי כספי, אריאל זילבר ודני ליטני, הוביל עם פרישתם של כספי וליטני להקמת להקתתמוז. בהנהגתם המשותפת של חנוך ואריאל זילבר ובשיתוף יהודה עדר (גיטרה) מאיר ישראל (תופים) ואיתן גדרון (בס), הפכה תמוז ללהקת הרוק המשמעותית ביותר של שנות ה-70. אלבומה היחיד של הלהקה, "סוף עונת התפוזים" (1976) בהפקתו המוזיקלית של לואי להב, נחשב לאבן דרך בתולדות הרוק הישראלי, ולאלבום הבולט של תקופתו.

"תמוז" יצאה לסיבוב הופעות מצליח על מנת לקדם את האלבום. אומנם הלהקה זכתה להצלחה גדולה, אך ההפקה המהוקצעת עלתה כסף רב, והלהקה הפסידה כסף. על רקע המצב הפיננסי הקשה, ועקב חוסר שביעות רצון של זילבר מהכיוון המוזיקלי המלוטש שהניב שיתוף הפעולה עם להב, נוצר מתח רב בינו ובין חברי הלהקה, ובמיוחד עם חנוך. המצב החמיר עד כדי כך, שזילבר היה עולה להופעות עם שקית נייר על ראשו, ולפעמים אף היה הורס קטעים בכוונה. הלהקה החליטה להתפרק, אך ערכה סיבוב הופעות מוצלח אחרון כדי לכסות את חובותיה.

[עריכה]"אדם בתוך עצמו"

ערך מורחב – אדם בתוך עצמו

לאחר פירוק תמוז, הקליט חנוך את אלבום הסולו הראשון שלו בעברית, "אדם בתוך עצמו" (1977). השירים היו שקטים ומינוריים, ביניהם "אדם בתוך עצמו", "עיר זרה", "טיול ליפו" ושיר שהוקלט עוד קודם לכן ומבטא קצת יותר שמחה - "רק לרקוד". רוב שירי התקליט עסקו בחייו של חנוך עצמו, שהיה לאחר פרידה קשה מאשתו. באלבום ניגנו אלונה טוראל על פסנתר וכלי הקשה, אוהד אינגר על גיטרה בס, אלון הלל על תופים וכלי הקשה, חיים קריו על גיטרה חשמלית ואקוסטית, וכן חנוך עצמו בגיטרות אקוסטיות. את ההפקה לאלבום ביצע לואי להב.

בשנת 1978 הופיע חנוך בפסטיבל נביעותנואיבה). הופעותיו בפסטיבל זכו להצלחה רבה והיו משיאי הפסטיבל. בתקופה זו הקליט את שירו "היה כדאי", שהיה להיט גדול בהופעות ביחד עם שיר נוסף: "תפסתי ראש על הבאר". באותה שנה הפיק מוזיקלית את אלבום הבכורה של חברו הטוב מאיר אריאל, "שירי חג ומועד ונופל". הייתה זו הפעם הראשונה בה היה חנוך חתום על אלבום כמפיק מוזיקלי.

בשנת 1979 יצאו אריק איינשטיין ושלום חנוך למסע הופעות משותף. המופע הוקלט בהיכל התרבות ויצא על גבי האלבום "אריק איינשטיין ושלום חנוך בהופעה משותפת". האלבום כולל שירים חדשים של איינשטיין וחנוך, וכן שתי מחרוזות (שכל אחת מהן אורכה מעל 18 דקות) שכללו את מיטב השירים מאלבומיהם המשותפים בראשית שנות ה-70.

בשנת 1980 הפיק מוזיקלית את אלבומו של אריק איינשטיין "ארץ ישראל הישנה והטובה חלק ד': משירי סשה ארגוב". באותה שנה כתב והלחין ליהודית רביץ את "שיר ללא שם", שכתב לזכר אבשלום חנוך, בן אחיו אשר נפל ב- 25 בנובמבר 1980.

בנוסף, הלחין לאלבומו של אריק איינשטיין "חמוש במשקפיים" את השירים "עצים" ו"תל אביב גדות הירקון 1950". בשנת 1981 הלחין לנורית גלרון את השיר "עץ השדה" למילותיו של המשורר נתן זך.

[עריכה]חתונה לבנה

ב-1981 יצר חנוך את אחד התקליטים החשובים בקריירה שלו: "חתונה לבנה". המעבדים ירוסלב יעקובוביץ' ולואי להב שמו דגש על תפקידי הכלים, ונוצר צליל כבד ולעתים צורמני שהאפיל על השירה של חנוך. חנוך שר לראשונה בקולו המוכר כיום, ולא בקול הגבוה שאפיין אותו בתחילת הקריירה. השירים היו מורכבים גם מבחינת הטקסט, ועסקו בגירושיו של חנוך, יחסים, כסף והצלחה. בין השירים היו "הדרכים הידועות", "שחרר אותי", "תמונת מצב" ו"שיר דרך" היותר קליל. האלבום לא זכה להצלחה מסחרית גדולה בזמנו, אך כיום הוא מזוהה כחדשני לתקופתו, ביצירת רוק כבד ומחוספס בעברית.

בשנת 2008 הוציאה חברת הד ארצי בהפקתו של משה לוי אלבום מחווה ל"חתונה לבנה", בשם "הדרכים הידועות". האלבום כלל גרסאות כיסוי של שירי האלבום, שבוצעו על ידי זמרים שונים. התפרסמו מתוכו ביצועיהם של אביתר בנאי ל"חתונה לבנה", של אסף אמדורסקי ל"זה רק געגוע" ושל מוש בן אריל"הדרכים הידועות".

[עריכה]המשך שנות ה-80

בשנת 1983 הקליט חנוך את האלבום "על פני האדמה" שכלל בעיקר חידושים לשירים שכתב לאמנים אחרים, "עץ השדה", "עצים", ו"הבלדה על יואל משה סלומון". לצידם מנה האלבום שלושה שירים חדשים: "על פני האדמה", "ירוק על ירוק" ו"ניגע אל החלום".

בשנת 1985 הקליט חנוך את אלבומו המצליח ביותר, "מחכים למשיח", שבו בלטו שירי מחאה פוליטיים וחברתיים: "מחכים למשיח" שעסק בנפילת הבורסה ובמצוקה הכלכלית, "לא עוצר באדום" שההשערה הרווחת היא שנכתב על אריאל שרון, שר הביטחון במלחמת שלום הגליל, "אין מחלוקת" ו"שוקו". לצידם נכללו שירים אישיים כמו "זה לא נוח", ושירי אהבה כמו "קרן שמש מאוחרת" ו"דז'ה וו". להפקה המוזיקלית באלבום היה שותף לראשונה משה לוי, שהפיק מאז את כל אלבומיו של חנוך.

בעקבות האלבום תכנן חנוך מסע הופעות באולמות קטנים, אך בסופו של דבר הוחלט לקחת הימור ולערוך ארבע הופעות אצטדיון גדולות. הופעות אלו נחלו הצלחה חסרת תקדים, שהפכה את חנוך לכוכב הרוק הפופולרי בישראל באותה תקופה. הביקוש הגדול הוביל להגדלת מספר ההופעות ברחבי הארץ.

בשנת 1986 הפיק חנוך מוזיקלית את אלבום הבכורה של דפנה ארמוני, וכתב והלחין בו את רוב השירים, ביניהם "אלה", "אוהבת אותך עוזבת אותך", "רגיש מדי" ו"היא תיקח אותך".

בשנת 1988 הפיקה גרושתו של חנוך, ליהי, סרט המתעד את הופעותיו בשם "רומן אמיתי". בסרט תועדו הופעותיו בשנה זו בעיקר עם חומר חדש שטרם יצא על גבי אלבום. הקהל עדיין נהר להופעות, אך לא עיכל בקלות את השירים החדשים. בהמשך השנה הופיעו שירים אלה ואחרים באלבום "רק בן אדם" שכלל שירים כ"נגד הרוח" , "כדי לחיות" , "בסוף אמצא אותך" ושיר הנושא. האלבום לא זכה להצלחה, לדעת חנוך מכיוון שנגינת הכלים הוקלטה באנגליה ואילו השירה בישראל, מה שגרם לניתוק בן השניים. למרות זאת, אלבום זה נחשב היום לאלבום מופת.חנוך גם קומם עליו חלק מתעשיית המוזיקה הישראלית, שכן באלבום ניגנו נגנים מחו"ל. גם ההופעות בעקבות האלבום לא זכו להצלחה רבה.

[עריכה]שנות ה-90

בשנת 1991 הקליט חנוך את אלבומו "בגילגול הזה", שזכה להצלחה גדולה. בין השירים בלטו "אומרים שבלי", "דיאלוג", "בדיוק כמוך", "ככה וככה" שהצליח מאוד ונכתב כשיר בדיחה, ושיר הנושא. הצלחת האלבום נבעה בעיקר מהסינגל המצליח- "ככה וככה" שסחף אחריו את האלבום.

בשנת 1992 יצא לאור אוסף שירים שקטים, חלקם מתוך הופעה חיה, בשם "לא יכול לישון עכשיו", ובו שיר אחד חדש "את מביאה הכול לידי דמעות", אשר הוקדש לידידתו של חנוך, השחקנית טליה שפירא, שנפטרה באותה תקופה.

בשנת 1994 הקליט חנוך את אלבומו "א-לי-מות", בו בלטו השירים "לאט לאט", "אל תוותר", "במכונית החדשה של אבא" ושיר הנושא. אלבום זה נחשב לאלבום איכותי, ותוכנו עסק בעיקר באלימות המתגברת והולכת בארץ. האלבום היה אלבום נבואי, והאנשים אשר סבלו יום -יום מהמציאות הקשה העדיפו להתעלם משירי האלבום.

בשנת 1997 הקליט חנוך את אלבומו "ערב ערב" בו בלטו השירים "אל תקרא לי עם", "המלצה ליומית" , "הליקופטר", "לעולם לא אעזוב אותך עוד", "אוזניים לטלפון" ושיר הנושא.

בהמשך השנה הלחין לאלבומו של אריק איינשטיין "לאן פרחו הפרפרים" את השיר "שלום חבר" למילותיו של יעקב רוטבליט, שנכתב לזכר ראש הממשלה יצחק רבין. היה זה שיתוף פעולה ראשון של איינשטיין ושל חנוך לאחר 17 שנה. שיתוף הפעולה הביא להקלטת אלבום משותף של השניים. האלבום, "מוסקט" יצא ב-1999, והולחן כולו על ידי חנוך, בהפקתם המוזיקלית של משה לוי ואמיר צורף. בין השירים בלטו "כל אחד רוצה", "גיטרה וכינור", "שמור על עצמך" ו"אישה מבוגרת".

[עריכה]שנות האלפיים

חנוך בהופעה, 2007

בשנת 2001 הפיק לייבל עצמאי בשם C90 בוטלג של חנוך מסיבוב ההופעות ההיסטורי של "חתונה לבנה", בשם "לבן של חתונה". בדיסק הכפול, שהופץ בעשרים עותקים ממוספרים בלבד, תועדה הופעה שהוקלטה על טייפ פשוט בתיאטרון "הדר" בגבעתיים בינואר 1982.

בשנת 2002, במלאת 25 שנים לצאת האלבום "אדם בתוך עצמו", הוצא האלבום מחדש בתוספת שיר חדש כבונוס, "כל פעם קצת יותר" שהוקלט בשנת 2000 בביתו של טכנאי ההקלטה טומי פרידמן, בשיתוף עם דייוויד ברוזה. בשנת 2003 הקליט חנוך את אלבומו "אור ישראלי", פרויקט משותף שלו עם להקת הרוק מוניקה סקסשמלווה אותו באלבום. באלבום בלטו השירים "אהבת נעורי" (שיצא כסינגל רק לאחר שזכה להצלחה בתחנות הרדיו), הסינגל הראשון "היום", "ראש המשלה" הפוליטי ושיר הנושא.

בשנת 2004 הוקלט המופע "יציאה" של חנוך עם משה לוי, ויצא כאלבום הופעה אקוסטי כפול. בסוף השנה הוציאה חברת מדיה דיירקט אוסף בן חמישה דיסקים, המסכם את הקריירה של חנוך מתחילתה ועד אז. בקיץ2005 חבר חנוך לשלמה ארצי למופע משותף בשם "התחברות". המופע זכה להצלחה רבה ויצא גם הוא באלבום כפול. עבור המופע כתבו ארצי וחנוך ביחד את השיר "אני רואה אותך".

משנת 2005 מופיע חנוך בקביעות במועדון הבארבי בתל אביב, במופעים שנפתחים בשעות הקטנות של הלילה. מופעים אלה, שזכו לשם "חיות לילה", תועדו על גבי DVD שיצא במארז אחד עם אלבומו "שלום חנוך" מ-2009.

בשנת 2008 הופיע ככוכב אורח בתפקיד עצמו בתוכנית הפרודיה "רד בנד", שעוסקת בעולם המוזיקה הישראלי.

באפריל 2009 הוציא חנוך את האלבום "שלום חנוך", בהפקה מוזיקלית של משה לוי ושל אייל קצב. הסינגלים שקדמו לאלבום היו "פתוחים לאהבה" ‏‏[2] שיר המחאה "אלוהים"[3] ו"אומרת לי לעד".